Montessori pedagogika v MŠ

2. 8. 2023, Mgr. Barbora Janoudová

Mateřská škola představuje první krok dítěte do světa vzdělávání a jeho první setkání s formálním vzdělávacím prostředím. Montessori pedagogika, založená italskou lékařkou a pedagožkou Marií Montessori na začátku 20. století, nabízí jedinečný přístup k výchově a vzdělávání dětí, který klade důraz na individuální potřeby a rozvoj každého dítěte. Tato pedagogická metoda respektuje dětskou osobnost, podporuje rozvoj samostatnosti, kreativity a zvídavosti.

Montessori pedagogika vychází z přesvědčení, že děti mají vrozenou touhu objevovat a učit se prostřednictvím interakce se svým okolím. Ve vzdělávacím prostředí mateřské školy podporuje Montessori metoda děti v jejich přirozeném zájmu o učení a přispívá k rozvoji dovedností, které jsou klíčové pro jejich budoucí úspěch.

Připravené prostředí – alfa a omega Montessori pedagogiky…

Jedním z hlavních prvků Montessori pedagogiky je tzv. „připravené prostředí“. Třídy jsou navrženy tak, aby byly prostorné, dobře organizované a vybavené specifickými Montessori materiály. Tyto materiály jsou obvykle vyrobeny z přírodních materiálů, jako je dřevo, kámen, sklo nebo textilie, a jsou pečlivě navrženy s ohledem na potřeby dětí ve specifických věkových skupinách, tak aby podporovaly rozvoj konkrétních dovedností a schopností. Děti mají svobodu volby a mohou si vybírat, s jakými materiály budou pracovat, což podporuje jejich rozhodovací schopnosti a samostatnost. Každý materiál má ale jasně stanovený postup práce, který děti musí dodržovat.

Dalším klíčovým prvkem Montessori pedagogiky je tzv. „sensitivní období“. Jsou to doby vývoje dítěte, kdy je zvláště otevřené určitému typu učení. Montessori pedagogové věnují pozornost těmto obdobím a nabízejí dětem vhodné aktivity a materiály, které odpovídají jejich aktuálním potřebám a zájmům.

Dalším klíčovým prvkem Montessori pedagogiky je tzv. „sensitivní období“. Jsou to doby vývoje dítěte, kdy je zvláště otevřené určitému typu učení. Montessori pedagogové věnují pozornost těmto obdobím a nabízejí dětem vhodné aktivity a materiály, které odpovídají jejich aktuálním potřebám a zájmům. Tímto způsobem se dětem umožňuje učit se efektivně a přirozeně, protože jsou motivovány svým vlastním zájmem a vnímavostí. Sensitivní období slouží jako brána do světa vzdělání a Montessori pedagogika je výjimečná v tom, jak systematicky a citlivě tato období využívá pro podporu dětského rozvoje. Je důležité si uvědomit, že senzitivní období mohou u dětí probíhat v různých intervalech a intenzitě – grafický přehled je jen jakýmsi obecným vodítkem k vytvoření jasnější představy o průběhu jednotlivých fází.

Významným aspektem Montessori pedagogiky je také práce ve smíšených věkových skupinách. Děti různého věku spolu sdílí stejný prostor a mohou se od sebe vzájemně učit. Starší děti se stávají vzorem pro ty mladší a mladší děti se učí od starších. Tato dynamika podporuje empatii, sociální dovednosti a buduje komunitní cítění. Díky tomuto přístupu vzniká prostředí, kde není závodění o pozornost, ale vzájemná podpora a spolupráce jsou vítány. Děti se učí komunikovat, respektovat potřeby druhých a řešit konflikty konstruktivně. Starší děti mají příležitost rozvíjet vedoucí role a zároveň si upevňují své znalosti a dovednosti tím, že pomáhají těm mladším. Mladší děti zase získávají nezbytné dovednosti od svých starších vrstevníků, což jim usnadňuje adaptaci na nové prostředí. Toto komunitní cítění a spolupráce jsou základními hodnotami Montessori pedagogiky, které přesahují hranice vzdělávání a mohou pozitivně ovlivnit celý život dítěte. Díky práci ve smíšených věkových skupinách se děti učí, že jsou součástí většího celku, a rozvíjejí schopnosti spolupracovat a komunikovat efektivně s různými lidmi.

V rámci Montessori pedagogiky je kladen důraz na individuální tempo učení. Každé dítě je vnímáno jako jedinečná osobnost s vlastními potřebami a schopnostmi. Montessori pedagogové jsou trpěliví a citliví k tomu, jakým způsobem se dítě učí nejlépe, a nabízejí mu podporu a podněty, které ho posouvají dál ve vzdělávání.

Co se týče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Montessori pedagogika nabízí inkluzivní a podpůrné prostředí. Centrálním prvkem je opět respektování individuálních potřeb a tempa učení každého dítěte. V rámci montessori tříd jsou děti povzbuzovány ke spolupráci a vzájemnému respektu. Vědomí o tom, že každé dítě je odlišné a má své silné stránky, které mohou přispět k celkovému učení skupiny, vytváří prostor pro všechny. Montessori materiály jsou flexibilní a přizpůsobitelné, což umožňuje pedagogům upravit je tak, aby vyhovovaly specifickým potřebám dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Montessori pedagogika v mateřské škole se tak stává platformou, na které mohou děti s různými potřebami společně růst, učit se a objevovat svět kolem nich. Otevírá dveře k inkluzi a zdůrazňuje, že každé dítě má právo na respekt a stejné vzdělávací příležitosti. Společné vzdělávání dětí s odlišnými potřebami navíc přináší prospěch pro celou skupinu, neboť podněcuje empatii, toleranci a otevřenost.

Montessori mateřská škola připravuje dítě do každé základní školy, zatímco ne každá mateřská škola připraví dítě na vstup do Montessori systému vzdělávání. Takže pokud máte zájem, aby Vaše dítě docházelo  do základní školy Montessori, je vhodné zvážit vzdělávání dítěte v Montessori mateřské škole. Časný začátek v Montessori prostředí umožní dítěti postupně se seznámit s principy a hodnotami této pedagogiky a lépe se adaptovat na specifické učební metody a prostředí, což mu v budoucnu přinese mnoho přínosů ve školním i osobním životě. Obecně lze říci, že čím dříve dítě s Montessori konceptem začne, tím více může těžit z jeho přístupu. Ideálem je už Montessori těhotenství 😉

Chcete zjistit více o naší mateřské škole, která s dětmi pracuje podle Montessori konceptu? Kouknout můžete ZDE.
Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram