Jak dětem usnadnit nástup do školky

19. 09. 2019, Mgr. Barbora Janoudová

Začátek tohoto školního roku byl ve znamení komplikací s nástupem dětí do mateřských škol. Rodiče se na mě obraceli s žádostí o radu a podporu v případech, kdy se nástup do školky tak úplně nepovedl a společně jsme řešili, jak „z toho“ ven. To mě přivedlo k sepsání tohoto článku, který by rodičům trochu přiblížil možnosti, jak se na tuto velkou změnu připravit.

V první řadě je třeba se „na školku“ připravit dostatečně dopředu. A teď nemluvím jen o dětech… Maminky jsou z této životní změny často nervóznější než samotné děti a není čemu se divit, jedná se o první velkou změnu v životě matky a dítěte – pravidelné celodenní odloučení. Přichází oprávněné obavy zda to dítě zvládne, zda to zvládneme my, zda jsme vybrali tu správnou školku, zda tam na dítě budou hodní… to je zcela přirozené a není třeba si to vyčítat. Nesmíme ale zapomenout na to, že děti naše obavy cítí a i přestože nerozumí tomu, proč je maminka „smutná“, naše pocity přebírají na sebe, což se samozřejmě projeví na rozpoložení s jakým do školky ráno přicházejí. Takže co můžete udělat pro to, aby jste všichni nástup do školky přežili ve zdraví?

PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLKY

1, Často s dítětem o školce mluvte

Vyprávějte si o tom, jak taková školka vypadá, co se tam děje, kdo tam bude a dodržte jedno velmi důležité pravidlo – MLUVTE S DÍTĚTEM NAROVINU! Nesnažte se realitu jakkoliv přikrášlovat, protože v den nástupu do školky by přišlo rozčarování a zklamání z toho, že to není tak růžové, jako když o tom maminka vyprávěla a první problém je na světě. Nezapoměňte dítěti vysvětlit, že ve školce bude bez Vás a ověřte si, že tomu rozumí. Stejně tak ho při každém hovoru o školce seznamte s tím, jak dlouho bude ve školce a opakovaně ho ujišťujte, že si ho každý den vždycky vyzvednete (zdá e to jako samozřejmost, ale opak je pravdou, je to jedna z nejčastějších dětských otázek „A příjde si pro mě maminka?“).

2, Připravujte dítě na režim

Ať chceme nebo ne, ve školce vždycky nějaký režim bude. Hodně dětí má velké problémy se společnému programu přizpůsobit a těžce nese fakt, že si nemůže ve školce dělat vždycky přesně to, co chce. Proto je dobré dítě na to včas začít připravovat a určitý režim zavádět i doma. Vyhnete se tím vlně nevole z řízené činnosti a ušetříte učitelkám i sobě nervy. Vysvětlujte dětem jak přesně bude probíhat den ve školce (podle skutečného harmonogramu daného zařízení) a párkrát si to nanečisto vyzkoušejte doma, ať dítě ví, do čeho jde a co jak dlouho bude trvat.

3, Posilujte potřebné návyky

Před nástupem do školky je dobré vyzkoušet si párkrát odloučení – krátké hlídání kamarádkou, prarodiči, tetami… Děti by měli mít několik pozitivních zážitků z krátkého odloučení a jistotu, že se s Vámi opět uvidí. Další časté komplikace jsou kolem stravy – děti nejsou zvyklé na pestrou stravu a ve školce vyžadují své oblíbené potraviny a následně je velký problém jim vysvětlit, že pokud nejsou na jídelníčku, tak prostě nejsou. Takže doporučujeme navykat děti od malička na pestrou stravu z „opravdových“ potravin a omezit příjem pochutin. Dále je dobré zvykat děti na pravidelný pohyb a v posledních měsících, před vstupem do školky, zcela přestat používat kočárek/nosítko. Poslední, velmi častý, problém je relaxační pauza – čas kdy děti spí. Je vhodné dětem vysvětlit, že ve školce spát nemusí, ale je třeba, aby respektovalo, že ostatní děti spát chtějí – to znamená, že budou muset vyržet být po danou dobu v klidu na určeném místě. Vhodnost či nevhodnost řízené relaxace je na delší diskuzi. Pro tento článek se smíříme s tím, že ve školce prostě je.

4, Připravte společně věci do školky

Do příprav zapojte co nejvíce samotné děti. Nechte je vybrat si v obchodě nové oblečení a přezůvky, aby mělo čím se ve školce „pochlubit“, kupte společně novou hračku, kterou zabalíte s sebou do školky (před tím si s ní dítě hrát nebude), aby se na ni mohlo dítě těšit a přechod do školky se mu tím zpříjemnil, vyberte spolu ve školce značku a vymyslete si „značkovou“ básničku nebo pohádku… Dítě musí mít pocit, že situaci má ve vlastní režii, což mu podvědomě dává pocit jistoty a kontroly nad situací.

5, Nikdy děti nestrašte

V žádném případě nepoužívejte věty typu: „Počkej až budeš chodit do školky, tam Ti tohle procházet nebude…“ nebo „No jsem zvědavá, jak tohle ve školce zvládneš…“ atp. Po těchto větách „podpory“ jsem si téměř jistá, že dítě půjde do školky vystrašené a s očekáváním negativního zážitku. To opravdu chcete?

6, Podporujte samostatnost

Velkým nešvarem poslední doby je přílišná „péče“ o děti. Tato péče občas až hraničí s posluhováním. Dnešní uspěchaná doba k tomu svádí a mnozí rodiče jsou v neustálém poklusu, při kterém nejsou ochotní poskytnout svým dětem dostatečné množství času, aby se měli možnost naučit samostatně převlékat, obouvat, česat, chodit na záchod… Jednou to nechají děti udělat samostatně, mají z toho nervy pocuchané ještě týden, protože nedostatek tréninku z nikoho mistra ještě neudělal, a při další příližitosti k nácviku to raději udělají za dítě, aby nepřijeli pozdě nebo nepřišli o nervy. Ve školce jsou pak děti vhozeni do situace, kde najednou rodiče nemají, a není tam nikdo, kdo by je oblékl, obul, nakrmil (učitelky to opravdu nezvládají – zvládají pouze dopomoc) a prožívají vlnu úzkosti z bezradnosti a neúspěchu. To má pak pochopitelně vliv na celkové rozpoložení dítěte, které se postupně začne projevovat už při vyslovení slova školka. Poskytněte proto dětem možnost maximální možné samostatnosti už od věku jednoho roku (ano čtete dobře! – už v roce dokáže být správně vedené a motivované dítě poměrně samosatné). Při zavádění samostatnosti buďte trpěliví, laskaví, poskytujte dětem dostatek času, v činnosti je pouze podporujte a pomoc nabízejte jen formou verbálního vedení.

7, Věřte svým dětem

Věřte svým dětem, oni to zvládnou. Myslete pozitivně a nehledejte problémy tam, kde zatím nejsou. Doporučuji problémy řešit až když příjdou a nevymýšlet katastrofické scénáře dopředu. Negativní myšlenky v nás pouze vyvolávají velké množství obav. Ty následně přenášíme na dítě, které se do té doby do školky těšilo, a neúmyslně mu tím nástup do školky komplikujeme. Mluvte s dítětem o tom, že víte, že to ve školce zvládne. Povídejte si o tom jak a co konkrétně mu určitě půjde, v čem bude dobré, podporujte ho v jeho vyprávění o tom, jak si představuje, že to ve školce bude. Na případné obavy ze strany dítěte reagujte ujištěním, že i kdyby se něco nepovedlo a nebylo to úplně podle toho, jak jste si to říkali, věříte, že to zvládnete společně vyřešit.

PRVNÍ DNY VE ŠKOLCE

1, Loučení

Obecně platí, že je třeba loučit se vždy s pozitivním laděním. Pokud budete vypadat ustaraně (výraz, tón hlasu, styl komunikace), dítě bude mít pocit, že je důvod, že je k těmto pocitům nějaký důcod a bude očekávat komplikace, což následně způsobí úzkost, strach a stres. Ideální je dítě připravovat na Váš odchod už v šatně a vždy ho ujistit (klidně i několikrát), že pro něj odpoledne zase příjdete a společně si řekněte, co budete odpoledne dělat (čímž dítě utvrdíte v tom, že ho ve školce opravdu nenecháte). Loučení a vysvětlování by nikdy nemělo probíhat v časovém presu, dítě musí mít pocit, že jste se mu před odloučením věnovali dostatečně a že jste ho neodbyli – vyvarujte se tedy příchodům na poslední chvílli. Při samotném loučení ve třídě je lepší být spíše rychlejší než opět všechno zdlouhavě vysvětlovat, ale jsou i děti, které uklidní právě ono zdlouhavé ujišťování dokud se nenaplní jejich potřeba poslední komunikace s rodičem – Vy znáte své děti a Vy víte, co je pro ně nejlepší – Vaším úkolem je tedy toto si vykomunikovat s personálem školky a nenechat si diktovat podmínky loučení.

2, Postupné navykání

U malých dětí je třeba navykat na školku postupně a velmi opatrně. Je důležité udělat pozitivní návyk a ukázat dítěti, že po chvilce, co bude ve školce samo, si pro něj opět příjdete. Po vyzvednutí ze školky umožníme dítěti, aby si zvolilo následný program. Tuto chvilku postupně prodlužujte – vždy zcela individuálně, podle potřeb daného dítěte. Minimálně první týden by dítě mělo chodit ze školky nejpozději „po O“. Spaní ve školce by mělo být až další level, když není žádný problém, v rámci dopolední docházky. U dětí starších (týká se zejména dětí, které jdou do školky poprvé až do povinného předškolního ročníku), lze postupovat rychleji, jelikož se předpokládá již pravidelný návyk na odloučení od rodičů. Pokud dítě na odloučení zvyklé není, je třeba na toto upozornit personál a postupovat stejně, jako u dětí tříletých.

3, Pravidelná docházka

Při návyku na školkovou docházku není vhodné chodit do školky jen na jeden den nebo na některé dny v týdnu. Ideální je pro začátek chodit denně, aby dítě mělo v docházce pravidelnost a co nejdříve si udělalo návyk. Pokud chodí jen jeden den, tak v tento den příjde do školky a bude ve stresu, postupně si během dne začne ve školce zvykat, když už je v pohodě, tak jde domů a do školky příjde zase třeba až za 7 dní, je z toho opět ve stresu… a takto pořád dokola. To opravdu nemá smysl a dle mého názoru je to jen trápení bez významu. Pokud chcete dát dítěti od školky oddech, je vhodné volný den/dny připojit k víkendu, aby vznikl pravidelný a pro dítě pochopitelný režim.

4, Cestou do školky proberte program daného dne

Připravte dítě cestou do školky na to, co se bude ve školce v ten den dít. Namotivujte ho na zajímavé zážitky/věci/aktivity – každý den najděte v programu, jídelníčku, akcích… něco, na co se dítě bude těšit a díky čemu půjde do školky rádo. Tím, že každé ráno s dítětem proberete program celého dne, bude vědět, co ho kdy čeká, a bude se cítit lépe – bude mít pocit jistoty.

5, Přizpůsobte rodinné aktivity aktuálnímu stavu dítěte

Než si dítě na školku zvykne a přizpůsobí se režimu dne (vstávání, náročnější program, neustálá potřeba pozornosti, hodně podnětů…), je třeba přizpůsobit tomu odpolední program. Mnoho dětí je ze školky opravdu fyzicky unaveno a dalšími náročnějšími aktivitami se děti naprosto dorazí. Ráno pak nechtějí vstávat a nechtějí do školky, což ale není způsobeno tím, že by se jim ve školce nelíbilo a nechtěli tam, ale může za to fyzické vyčerpaní z přetížení. Myslete na to při plánování odpoledního programu a vždy ho přizpůsobte aktuálnímu stavu svého dítěte, jeho potřebám a přáním.

6, Povídejte si o zážitcích každý den

Po vyzvednutí dítěte ze školky se zajímejte o to, co se ve školce dělo, jaké tam jsou děti, jak jsem jmenují, s kým se dítě daný den bavilo, s kým si hrálo a na co nebo s čím a nezapomeňte sdílet s dítětem i negativní zážitky daného dne. To, že o „špatných“ zážitcích nebudete mluvit, je dítěti z hlavy nevymaže ani to nevyřeší situaci. V žádném případě nezpochybňujte závažnost problémů, se kterými se Vám dítě svěří a nereagujte slovy: „To bude dobré, uvidíš za pár dní.“. Všechno s dítětem vždy důkladně rozeberte a najděte společně řešení, které hned následující den uvedete do praxe.

Ve školkách by měli mít navržený vlastní plán pro co nejlepší adaptaci nového dítěte – zeptejte se na něj a společně s učitelkami ho přizpůsobte potřebám Vašeho dítěte. Jsou různé školky a různé přístupy – nenechte se tlačit do něčeho, co se Vám nelíbí nebo co se Vám nezdá pro Vaše dítě vhodné. Předpokládám ale, že jste si pro své dítě vybrali školku, jejíž koncept je Vám blízký a nebudete tedy muset prát za práva svého dítěte. O tom, jak si vybrat školku, se budeme věnovat zase někdy jindy 🙂

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram